Onko päin helvettiä pysäköiminen perustuslaillinen oikeus?

Ensimmäinen ajatus, kun luin tämän avauksen Hämeen Sanomien keskustelupalstalta ja uutisen perustuslakivaliokunnan tulkinnasta koskien yksityistä pysäköinninvalvontaa: pitääkö väärinpysäköimisen yksityisellä alueella olla Suomen perustuslain suojaama oikeus?

Seuraava ajatus: Nettikeskustelujen ylilyönnit sikseen, mutta kyllähän sen täytyisi. Tai siis ei villin pysäköimisen, mutta sen valvonta pitäisi ehdottomasti säilyttää viranomaisten käsissä. Viranomaistoimintaan ei kuulu voitonhimoinen saalistus etiikan hämärillä rajamailla, kuten yksityisten valvontayritysten luonteeseen näyttäisi ainakin paikoin kuuluvan. Moraaliton toiminta saattaa epäilyksen alle asiallisenkin valvonnan.

Hämeenlinnassa eniten kuohuntaa on aiheuttanut kulttuurikeskus Verkatehtaan parkkipaikan muuttaminen Suomen aluevalvonnan eli Parkkipaten valvomaksi. Verkatehdas Oy teki hätäisen päätöksen, vaikka konsernin sisällä oli käyty monia keskusteluja pysäköinnin kokonaisuudesta. Kaupunginhallitus ei ehtinyt korjaamaan asiaa ajoissa, mutta marraskuisella (kh 22.11.2010) päätöksellään se linjasi, että konserniyhtiöiden tulee käyttää alueillaan kaupungin pysäköinninvalvonnan palveluja. Verkatehdas oli kuitenkin ehtinyt jo kilpailuttaa valvontansa, jonka Parkkipate selkeästi voitti, ja solmia kolmen vuoden sopimuksen yksityisen kanssa.

Siihen päälle Paten yksityisen maille perustama ja luvattomaksi osoittautunut parkkipaikka, joka kilpailee kaupungin oman pysäköintitalon kanssa, niin farssin ainekset on kasassa. 

Verkatehdas Oy:n kannalta Parkkipaten tarjous oli selkeästi tuottoisin, mutta yhtiön olisi kannattanut miettiä asiaa myös toiminnallisen kokonaisuuden, asiakkaiden ja henkilöstön kannalta. Syntynyt tilanne ei ole kenenkään muun etu kuin Parkkipaten.

Munaus mikä munaus. Näitä on sattunut uuden ilmiön edessä Suomessa varmaan kohtuullisen paljon. Samaan aikaan pitää kuitenkin ihmetellä, miten tähän tilanteeseen on ylipäätään jouduttu? Yksityiselle pysäköinninvalvonnalle on ilmiselvästi mielettömän paljon kysyntää, eikä sitä oikein selitä mikään muu kuin kaupunkien kykenemättömyys tarjota kunnon palvelua yrityksille ja taloyhtiöille menneisyydessä. Ihmiset ovat tottuneet pysäköimään kuin pellossa, kun valvonta on ollut niin slarvia (?) ja pienellä resurssilla hoidettua.

Pate taas on supertehokas, eikä anna anteeksi ”ihan vain nopeesti käväsin tossa” -selityksiä. Eikä suomalaista näytä potuttavan mikään niin paljon kuin parkkisakko, vaikka se kuinka tulisi aiheesta.

Eihän tämän nyt pitäisi olla mikään maailman isoin asia, mutta on siinä vahvoja periaatteellisia piirteitä. Toivon, että eduskunnassa olevan hallituksen lakiesityksen eteneminen tyssää perustuslakivaliokunnan kantaan ja laki valmistellaan uudestaan siten, että pysäköinninvalvonta määritellään yksiselitteisesti julkisen vallan kontolle. Siihen pitäisi korkeimman oikeudenkin tyytyä.

Samaan aikaan se vaatii sitä, että kaupungit alkavat tarjota palveluita kattavasti yksityisillekin alueille, sillä kuten todettu, kysyntää riittää – ainakin jos kiinteistöyhtiöt saavat itse siivut pysäköintivirhemaksuista…

Hämeenlinnassa Verkatehdas saisi hyvän tien pois itse kaivamastaan kuopasta, kun Parkkipaten toiminta menettäisi edellytyksensä ja sopimus purkaantuisi.

Elinkeinotoiminnan kannalta lainsäätäjän sekoilu ja venkslaaminen asian kanssa kyllä johtaa kohtuuttomiin tilanteisiin. Toimintoja on ajettu ylös, alas ja edestakaisin. Ja taas ehkä lopullisesti alas.

Jos tästä pitää jotain positiivisia puolia hakea, niin kaupungin parkkipirkkojen arvostus on noussut kansalaisten silmissä korkeammalle kuin koskaan. Enää ei varmaan tarvitse kuunnella huoritteluja. Vaikka henkilökuntaa on muuten lisätty kahdella ja valvonta tiukentunut tälläkin puolella…

15 kommenttia artikkeliin “Onko päin helvettiä pysäköiminen perustuslaillinen oikeus?”
  1. avatar V.A. Heikkinen sanoo:

    En ole seurannut juurikaan pysäköintimaksupäätösestämme seurannutta keskustelua. Verkatehtaan hallituksemme tavoitteena oli vähentää villiä pysäköintiä, parantaa kokousasiakkaiden ja tapahtumiin tulijoiden pysäköintimahdollisuuksia ja Verkatehtaan palveluiden laatua. Sopimusta ei voine purkaa, mutta pysähtymis- ja pikapysäköintiin voi vaikuttaa helposti niin, että kaikki asianosaiset ml. taksi- ja bussinkuljettajat voivat vaikuttaa alueen pysäköintijärjestelyihin. Tärkeintä on, että liikenne ja logistiikka on sujuvaa. V.A. Heikkinen, Verkatehtaan hallituksen jäsen, Turenki

  2. Terve,

    Sinänsä hallitus onnistui tavoitteessaan, että villi pysäköinti poistui. Samalla tosin näytti poistuvan kaikki muukin pysäköinti. Parkkipaikka oli kiitettävän tyhjä tänäkin aamuna, kun menimme vauvajoogaan 🙂

    En valita lainkaan siitä, että nyt tilaa löytyy asiakkaille ja paikalle kuulumaton työpaikkapysäköinti siirtyi muualle. Enkä henkilökohtaisesti ihan pysty ymmärtämään monien ihmisten asenteita ja sitä, että euron parin parkkimaksu on kynnyskysymys koko kulttuurilaitoksen käytölle. Sen ymmärrän taas vallan hyvin, että Verkatehtaalla työskenteleville on kyse merkittävistä kustannuksista. Katkeruutta lisää Verkatehdas Oy:n henkilökunnan erillisoikeus pysäköidä lastausparkkipaikalla. Sen salliminen oli psykologinen moka.

    Hämeenlinnan ystävyyskaupunki Cellen uuden pormestarin ensimmäinen virkatyö oli poistaa omalla nimikyltillä varustettu parkkipaikka kaupungintalon edestä. Ele sai kaupunkilaiset kuulemma suorastaan palvomaan Herr Mendeä… Ehkä populistista, mutta paljon kertovaa.

    Ymmärtääkseni Verkatehtaan alueen toimijoiden joukossa on asian merkitykseen nähden melkoisen paljon paineita. Ei siitä voi oikein syyttää kuin Verkatehtaan hallitus ja toimitusjohtaja itseään. Ehkä tilanne rauhoittuu ajan myötä tai sitten ei. Imagotappio on kuitenkin jo nyt tosiasia.

    Tähän pätee vähän sama kuin poliittiseen johtamiseen nykyaikana. Pienillä asioilla on suuri merkitys, isoilla saavutuksilla tai töppäilyillä ei niinkään. Poliitikot kaatuvat tekstiviesteihin, synttärijuhliin, saunailtoihin, kolmen viinipullon juomiseen jne. Se tuntuu olevan kansalaisille ja medialle aivan se ja sama, saavatko todellisissa töissään mitään aikaiseksi.

  3. avatar Mika Tupala sanoo:

    Mielenkiinnolla olen seurannut yksityisestäpysäköinninvalvonnasta käytyä keskustelu eri palstoilla. Nyt kuitenkin näyttää kaikilta unohtuneen se tosiasia, että kiinteistön omistaja ja palvelun tilaaja on se, joka määrittelee millä periaatteilla pysäköinti sallitaan ja milloin virhemaksu rapsahtaa.

    Eikö olisi enemminkin järkeä puuttua tilaajan vastuuseen omalta osaltaan valvoa, miten tilattu palvelu hoidetaan? Nythän ParkkiPatet ja muut yksityiset saavat touhuta ihan niin kuin lystäävät, mistä osoituksena tuo laiton parkkipaikka Verkatehtaan kupeessa.

    Toisaalta asia on myös autoilijoiden, niin yksityisten kuin yritystenkin. Heidän tulisi tarkemmin tutustua kunkin alueen sääntöihin sekä mm tutustua pelastustie-liikennemerkin merkitykseen. Tämä lisäkilpi on hyvin monen taloyhtiön pysäköintikieltomerkin alla tarkentamassa kiellon syytä.

    Kolmanneksi jos halutaan lisätä yksityisten alueiden pysäköinnin valvonta julkiselle vallalle, olisi sen kyettävä tarjoamaan Iisakin peräänkuuluttamia palveluita tehokkaammin kuin nykyisellään. Kokemuksesta voin kertoa, että eräskin kaupungin pysäköinninvalvonnan vastuulle kuuluva Niittykadun pätkä, jolla on ehdoton pysäköintikielto, on melkoisen villissä käytössä virka-ajan ulkopuolella. Tämä johtunee tietenkin valvonnan puutteesta, mutta myös autoilijoiden (myös mopoilijoiden ja motoristien) vastuuttomuudesta. Tuo kyseinen pätkä on valitettavasti kulkureitti viereisen taloyhtiön pelastustielle, jolloin sen tukkiminen hätätilanteessa saattaa pahimmillaan aiheuttaa ihmishengen menetyksiä.

    Ongelma on todellinen ja vaatii täsmennyksiä niin lakiin kuin tilaajan antamiin ehtoihin pysäköinnistä. Kun säännöt ovat kunnossa, niin pelikin sujuu.

  4. avatar Maltillinen sanoo:

    Verkatehtaan pysäköinnissä on otettu huomioon ainoastaan kokousasiakkaat.
    Kun he tulevat kokouksiin, Verkatehtaan toimitusjohtaja Jouko Astor kirjoittaa lapun, jossa kerrotaan, että Verkatehtaan lupa asiointiin. Näin parkkipaikalla on silloin tällöin autoja.

    Verkatehtaalla asioi satoja ihmisiä Vanajaveden Opistossa ja musiikkiopistossa, joille moista lupaa ei anneta.
    Alueen yritykset kärsivät myös tilanteesta (arkkitehtitoimistot, Suisto ym.).
    Näiden asiakkaita ei ole huomioitu lainkaan.
    Verkatehtaan toimitusjohtajan välinpitämätön suhtautuminen alueen toimijoiden asiakkaiden tarpeisiin on perussyy syntyneeseen tilanteeseen.
    Ongelmasta ei voida keskustella, vaan vastassa on ivallista naurua, jonka Verkatehtaan hallitus siunaa. Epäluottamus Jouko Astoria kohtaan on totaalista.
    Huhuja on paljon. Viimeisin on se, että parkkiPate on kuvannut henkilön liikkeitä ja sakottanut, kun henkilö on poistunut Verkatehtaan tontilta.
    Onko pysäköintiasia Jouko Astorin viimeinen taistelu?

  5. avatar Jouko Astor sanoo:

    Nimimerkille Maltillinen. Verkatehtaalla pysäköiviä henkilöitä ei kuvata eikä seurata. Tällaista ei saa tapahtua!!! Jos sinulla, hyvä Maltillinen, on asiasta minkäänlaista näyttöä, pyydän sinua viipymättä ottamaan yhteyttä allekirjoittaneeseen sekä julkistamaan väitteesi yksityiskohdat tällä palstalla.

    Jouko Astor
    toimitusjohtaja
    Kulttuuri- ja kongressikeskus Verkatehdas Oy

  6. avatar Käyttäjän kommentti sanoo:

    Käyn kohtuu usein parissa Verkatehtaalla olevassa yrityksessä työni puolesta ja käytänkin nykyään pelkästään terveyskeskuksen parkkipaikkaa. Tuskin olen ainoa, joka on siirtynyt kuormittamaan sitä.

  7. avatar Miki Wallenius sanoo:

    Arvatkaapa paljonko Verkehtaan maksullinen pysäköinti lisää työpaikkakulujani? Tuhat euroa. Kun julkinen liikenne ei toimi aina työvuorojeni mukaan. Siksi on vaikea hymyillä kun näkee Verkatehtaan nimet ja siellä päätöksiä tekevien ihmisten kasvot. Siksi tästä tuli henkilökohtaista kun päätös iski suoraan omaan lompakkoon. Eikä sitä rahaa saa palkankorotuksena pomolta takaisin.

    En voinut enää muuta kuin ihmeissäni lukea Hämeen Sanomia lauantaina la 12.3 jossa käy ilmi että Verkatehtaan hallitus ja toimitusjohtaja näyttivät tietoisesti rikkoneen kaupungin konserniohjausta salliessaan yksityisen parkkifirman tulon Verkatehtaan alueelle. Pykälä oli sentään jo vuodelta 2006!
    Tähänkö HML:n kaupungin yksiköiden yhtiöittäminen johtaa ? Yhteiskunnallinen kontrolli on vitsi kun omat firmat tekevät mitä tahtovat?

    Sinänsä parkkivalvonta on kannatettavaa kyllä ja kurinpito aiheellista.

    Toimitusjohtaja J. Astor on surukseni kommenteissaan ohittanut täysin meidät, jotka työskentelemme alueella. Hän on vaientanut arvostelun lähimmässä piirissään sallimalla oman henkilökuntansa parkkeeraamisen alueellaan, mutta samalla jättänyt heitteille meidät muut.

    Vuokralla olevien yhtiöiden toimitusjohtajia/johtajia parkkikiista ei haittaa, koska heillä on ostetut parkkipaikat pihalla, jotka oma firma maksaa.

    Toimitusjohtaja on perustellut maksullista parkkeeraamista villiksi riistäytyneellä pysäköinnillä. Tosiasiassa sitä tekivät muut jotka tuppasivat alueelle kun rajoituksia ei ollut. Verkatehdas aiheutti lepsuilullaan tilanteen osin itsekin.
    Astor väitti ettei ollut mitään muuta keinoa kuin laittaa kaikki maksullisiksi.Muita keinoja olisi tietenkin ollut!
    Meille alueelle työskenteleville oli jo vuosia sitten jaettu tuulilasiin laitettavat parkkikortit joista meidät ja automme olisi voinut tunnistaa. Tätä olisi voitu tiukentaa helposti haluttaessa miten vain, esmes vaatimalla rek.nro niihin lappuihin, puh.nrot tms. Samoin sähköposteilla olisi voinut listattuja autoilijoita varoittaa etukäteen poikkeuksillisista järjestelyistä piha-alueella. Isoja tapahtumia on Verkatehtaalla työaikaan hyvin vähän. Sen todistamme me alueella työskentelevät joka päivä.
    On hyvin ikävää että Verkatehtaalla vuosi kausia haettu yhteishenki tuhottiin näin harkitsemattomalla päätöksellä. Siitä tietenkin jo virkansa puolesta kantaa suurimman vastuun toimitusjohtaja mutta myös Verkatehtaan hallitus.
    Ne jotka ovat tavallisia duunareita alueella, joilla on pienimmät palkat laitettiin maksumiehiksi. Ja Verkatehdas Oy:n oma henkilökunta nostettiin muiden alueella työskentelevien yläpuolelle.

  8. Moi Miki,

    Kuten varmaan blogitekstistäni osaat päätellä, en ole kovin ilahtunut Verkatehdas Oy:n tekemistä päätöksistä ja koko sekasotkusta. Mutta siitä olen samaa mieltä Astorin kanssa periaatetasolla, että työnantaja on ensimmäisenä velvollinen järjestämään työntekijöilleen pysäköintimahdollisuuksia. Tai niin ainakin hyvä työnantaja toimii, muuallakin kuin Hämeenlinnassa. Keinusaaren uuden toimistotalon yritykset ostavat työntekijöilleen parkkitilaa pysäköintitalosta – miksei Yle voisi toimia samoin? Olen itse ollut töissä kaupungin keskustassa, ja lehti maksoi parkkiruuduista.

    Tuhannen euron sijoittamiselta muuten säästyt, jos jätät autosi esimerkiksi rautatieaseman parkkiin ja kävelet pari sataa metriä. Mutta ikävä fakta vain on, ettei kaupunki pysty järjestämään tulevaisuudessa läheskään kaikille – jos edes muutamille harvoille – ilmaista pysäköintitilaa keskustasta. Tai sitten kaupungin pitää lopettaa kasvaminen ja täydennysrakentaminen.

    Verkatehdaskin tarvitsee tietyn määrän pysäköintitilaa asiakkailleen, eivätkä paikat voi olla varattuna työntekijöille. Tässä vaiheessa tosin olisi riittänyt aikarajoitettu pysäköinti ja sen tehostettu valvonta, kaupungin pysäköinninvalvonnan toimesta.

    Ja kuten sanoit, todellinen psykologinen moka oli yhtiöltä järjestää ilmainen pysäköinti omille työntekijöilleen.

  9. Iisakki Kiemunki toi edellä esiin juuri sen idean, jolla Verkatehtaan pysäköintiongelmat olisi voitu ratkaista ja jota Vanajaveden Opisto esitti Verkatehtaan johdolle tuloksetta koko viime syksyn: yleisölle neljän tunnin rajoitettu aika ja alueen työntekijöille henkilökuntatarrat.

    Paikka parkkihallissa maksaa tuhatkunta euroa vuodessa, eikä ainakaan Vanajaveden Opistolla ole varaa laittaa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa henkilökunnan pysäköintiin.

    Ennen kaikkea mainittu ratkaisu olisi mahdollistanut opiskelijoidemme pääsyn kursseille ilman kohtuuttomia lisämaksuja. VOP tuo kuitenkin alueelle 75 000 asiakaskäyntiä vuodessa.

    Julkisin varoin ylläpidetyillä oppilaitoksilla, kuten vaikkapa HAMK ja Tavastia, on yleensä maksuton pysäköinti opiskelijoilleen – Verkatehtaan alueen opistoja lukuun ottamatta.

    Kari Koski
    Mikko Itävaara
    Vanajaveden Opisto

  10. avatar Pimu sanoo:

    Eli sen lisäksi, että Verkatehdas on kaupungin veronmaksajille massiivinen rahareikä niin se ei myöskään toimi liikenteellisesti? Mitään näistä ongelmista ei tietenkään ollut etukäteen nähtävissä jos silloin, kun Verkatehtaan alueelle alettiin suunnittelemaan nykyisiä toimintoja, eihän? Täytyy oikein ihmetellä, että minkälaiset laskutikut siihen aikaan oli käytössä jos puolen miljoonan vuosittaisen vieraan käynneistä kuviteltiin selvittävän nykyisellä pysäköintikapasiteetilla.

    Itse kirosin raskaasti kun ensimmäisen kerran kuulin verkatehtaan suunnitelmista ja ihmettelin, etteikö sitä kulttuurikeskusta olisi voitu rakentaa vaikka Varikonniemen eteläpäähän Saarioisten entisen tehtaan viereen niin että sen ja rautatieaseman väliin olisi saatu rakennettua tarpeeksi pysäköintitilaa sekä junaan työmatkallaan käyttävien että kulttuurikeskuksen asiakkaiden tarpeisiin.

  11. avatar Pinnistetyä raivoa vastaan sanoo:

    Kevät saapuu ja Verkatehtaan parkkipaikat ovat tyhjillään vielä kesälläkin.
    Maalaisjärkeä tässä voisi käyttää.
    Voisivatko kansedustajaehdokkaat lopettaa niiden karkkien jakamisen toreilla ja tulla auttamaan Verkatehtaan alueelle tulijoita. Tosiasiasia on että Verkatehtaan toiminta kasvattaa luottamuspulaa yhtiön kykyyn nähdä yleinen etu. Pysäköinti on vain yksi asia ja mitä pitemmälle asiat menevät, sitä enemmän nousee muita ongelmia esiin Verkatehtaan johtamistavasta.

  12. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Kiitos Pimulle.
    Kirjoitit auki reilu kymmenen vuotta sitten esillä olleen paremman vaihtoehdon kulttuuri-, kokous- ja opiskelukeskuksen paikaksi. Valitettavasti silloiset asialliset kannanotot liikenteen järjestelyjen tärkeydestä kaikuivat kuuroille korville.

    Kun mitä tahansa suuria ihmismääriä keräävien toimintojen sijoituspaikkoja suunnitellaan, kannattaa suunnittelun ensimmäisessä vaiheessa ottaa huomioon paikan saavutettavuus ja pysäköintijärjestelyt.

    Tilannetta pahentaa, että Verkatehtaan alueen pysäköintiä ei ole ollenkaan käsitelty osana kaupungin muuta pysäköintiä. Verkatehtaasta on tullut valtio valtion sisään. Koko soppa on turha.

  13. avatar Arthur sanoo:

    Tervehdys Iisakki !

    Kysyit avauksessasi että onko päin helvettä pysäköiminen perustuslaillinen oikeus. Kysyisin puolestani että onko verkatehtaan julkisella paikalla parkkipaten valvonnalla oikeus selkeään perustuslain rikkomiseen jonkin lainen oiketus. Teklahan on täysin yksiselitteisesti linjannut 2006 alueen julkisen pysäköinninvalvonnan piiriin, mikä on ollut kaikkien osapuolten tiedossa.

    Verkatehtaalla rikotaan nyt täysin yksiselitteisesti paitsi perustuslakia, mutta myöskin kaupunkikonsernin ohjeistusta. Kannattaisiko asiaan puuttua ennenkuin joku tekee asiasta rikosilmoituksen. Jos ei lain kirjaimesta piitata niin onhan se jo kaupungin maineenkin kannalta aika noloa. Demokratia ja laki ei täällä ole muutenkaan viimeaikaisten tapahtumien valossa kovin korkessa kurssissa.

  14. avatar Vierailija sanoo:

    Ulkopaikkakuntalaisina saatiin sakot Verkatehtaan pihassa. Maksullisuudesta muistuttavat kyltit on laitettu siten, että kolme henkeä ei autosta noustessaan niitä huomannut, oli vain pysäköintitapaa osoittavia kylttejä ilman lisäopastetta. Löytyi se kieltokyltti sitten lopulta, kun käytiin sakkojen jälkeen kävelemässä. Jäi töykeä vaikutelma Verkatehtaasta tämän huiputuksen vuoksi. Seuraavaan Verkatehtaalta tulevaan laskuun laitan sakon verran ekstraa, plus nöyryytyslisä.

Jätä kommentti

css.php